Information till boende

Månadsavgift
I månadsavgiften ingår bland annat:
- Värme
- Hushållsel
- Kabel-tv med grundutbud
- Bredband, 1000/1000 Mbit
- Bilplats i parkeringsgarage
- Cykelförråd
- Barnvagnsförråd
- Träningslokal
- Bostadsrättstillägg till hemförsäkringen

Bostadsrättstillägg till hemförsäkringen
Från och med 1:a Januari 2012 kommer alla medlemmars bostadsrättstillägg inkluderas
i föreningens fastighetsförsäkring. Läs mer i informationen för att se vad det innebär
för dig som är bostadsrättsinnehavare.

[ Information till medlemmar ]
[ Produktinformation från Länsförsäkringar ]
[ Villkor för försäkringen ]

Föreningslokal
Röda gården har en trevlig gemensamhetslokal som kan hyras av bostadsrättsföreningens medlemmar.
Lokalen kan användas för exempelvis studentfester eller barnkalas.

Regler för uthyrning:

• För att få hyra lokalen ska man vara minst 18 år och boende i bostadsrättsföreningen.Om en person under 18 år vill använda lokalen krävs att en förälder hyr lokalen.
  • Störande ljud skall undvikas efter klockan 22.00 på vardagar och 00.00 på fredag och lördag kvällar. Efter dessa tidpunkter är musik ej tillåten. Efter klockan 01:00 ska det vara tyst i lokalen.
  • I lokalen får samtidigt högst vistas 35 personer.
  • Den som hyr lokalen ansvarar för att städa och ställa i ordning efter sig. Detta gäller även utanför lokalen om deltagare vid tillställningen har skräpat ner.
  • Kostnaden för att hyra lokalen är 100 kr. (Vid åverkan på lokalen, d.v.s. utöver normalt slitage, som medför kostnader för reparation eller städning faktureras samtliga kostnader till den som hyrt lokalen. Beslut om detta fattas av styrelsen.)

När du vill hyra lokalen

1. Boka lokalen i almanackan utanför lokalens ingång. Ange lägenhetsnummer och namn.
  2. Kontakta Johan Hallberg se kontaktuppgifter nedan, några dagar innan hyrestillfället för att bestämma tid för överlämning av nyckel mm. När nyckel överlämnas erläggs hyra.

När lokalen inte är bokad kan man hyra bord och stolar. Kostnaden är 50 kr. Bokning görs på samma sätt som gäller för
lokalen. Kontakta sedan Fredrik några dagar innan hyrestillfället.

Värme
Samtliga värmeelement är utrustade med termostat, dvs det är inte flödet man reglerar med
ratten utan temperaturen. Varje siffra på ratten motsvarar en temperatur. Termostaten
kommer automatiskt justera flödet i elementent för att uppnå inställd temperatur. Detta
betyder att man inte behöver ändra inställningarna på elementet efter årstid. På sommaren
kommer elementet vara kallt även om elementet är inställt på max.

Ventilation
Ventilationssystemet består av till- och frånluftsuttag i lägenheterna och är gemensamt för
flera lägenheter. För att ventilationen ska fungera optimalt balanserar man det och det är mycket
viktigt att man inte tillför några förändringar i systemet, tex täcker för något in- eller utsug.

Köken har gemensamt utsug, och är därför utrustade med fläktkåpor med timerstyrt forceringsspjäll.
Det är absolut förbjudet att tex installera en fläkt med elmotor till ventilationssystemet
då detta rubbar balansen i system och kommer medföra problem för grannarna. Alla ändringar i
ventilationssystemet ska vara fackmannamässigt utförda.

Utrustning för utlåning till medlemmar

• Säckakärra
  • Häcksax
  • Högtryckstvätt

Parkering

I månadsavgiften ingår en parkeringsplats i parkeringshuset som drivs av en samfällighet tillsammans
med de andra två närliggande bostadsrättsföreningarna. Utöver det finns avgiftsbelagda parkeringsplatser
utmed Östen Undéns gata.

El
Kontakta någon i styrelsen om huvudsäkringen till lägenheten skulle lösa ut.

Under 2020 installerade föreningen solceller. Via denna länken kan man se statisik runt dess produktion.

Cykelförråd & cykelställ
Det finns två stycken cykelföråd i samma källare som föreningslokalen. Utöver det
finns det cykelställ vid soprummet samt på baksidan av parkeringsgaraget.